نقش انکارناپذیر خدمات روانشناختی در تمامی فعالیت‌های بهزیستی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: یکی از رسالت‌های بهزیستی ارتقای سلامت روان، پیشگیری و مداخله به‌هنگام برای شناسایی افراد در معرض ابتلاء به آسیب‌های روانی است.

دکتر مسعود فیروزی، افزود: بهزیستی از طریق توسعه مراکز مشاوره حضوری و طراحی انواع خدمات مشاوره همچون مشاوره تلفنی خط صدای مشاور 1480 و دریافت مشاوره پیشگیری و درمان اعتیاد از طریق خط ملی اعتیاد  09628 و همینطور روش‌های اینترنتی از طریق سامانه جامع مشاوره و سامانه تصمیم جهت دریافت مشاوره طلاق سعی بر افزایش دسترسی آحاد مردم به خدمات حوزه سلامت روان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: صدور پروانه فعالیت برای ایجاد مراکز خدمات مشاوره اجتماعی برعهده سازمان بهزیستی است و تعداد مراکز فعال در این حوزه یکی از شاخص‌های ارزشیابی ادارات کل بهزیستی در هر استان محسوب می‌شود. بدین جهت درحال‌حاضر تعداد 216 مرکز و دفتر فعال در استان خراسان رضوی از بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند که شامل مراکز مشاوره تخصصی، مراکز مشاوره عمومی، مراکز سلامت روان محلی، دفاتر مشاوره می‌باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص آمار تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره، گفت: در شش ماهه ابتدای سال جاری تعداد 37 هزار و 238 مراجعه کننده به مراکز خصوصی داشته‌ایم و تعداد 481 نفر نیز جهت دریافت خدمات مشاوره حضوری به مراکز دولتی مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: در 6 ماهه ابتدای سال جاری 52 هزار 800 تماس موفق با خط 1480 جهت دریافت خدمات مشاوره تلفنی برقرار شده است. تعداد 10 کابین و مشاور در خط 1480 پاسخگوی تماس گیرندگان می‌باشند و عمده موارد مطرح شده در این تماس‌ها شامل اختلافات زوجین، مشکلات ارتباطی، خیانت، فرزندپروری و مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان و... می‌باشد.

فیروزی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت ارتقاء سلامت روان جامعه و رفع مشکلات فردی، اجتماعی و خانوادگی برخی از مراجعین که از بضاعت کمی برخوردارند یا تحت پوشش بهزیستی هستند از طریق دریافت یارانه بهزیستی می‌توانند به صورت رایگان از این مراکز خدمات مشاوره دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره می‌توانند بیشترین نقش را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشند، گفت: دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی از طریق برنامه های مشاوره محور از قبیل خدمات روانشناختی و مشاوره، اجرای برنامه‌های آموزش محور مانند آموزش پیش از ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی، برنامه‌های اجتماع محور مانند برنامه حمایت‌های روانی اجتماعی در بحران و برنامه‌های حمایتی از قبیل برنامه کنترل و کاهش طلاق و.. سعی در ارتقای سلامت آحاد جامعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه همچنان لزوم تقویت فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی در جامعه احساس می‌شود، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در مسئله روانشناسی و مشاوره مهم است که مردم به ضرورت و اهمیت این کار توجه کنند، همچنان که به ضرورت و اهمیت مراجعه به پزشک توجه می‌کنند. سلامت روان به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر و ضروری سلامت شناخته می‌شود. چه‌بسا بسیاری از بیماری‌هایی که در جسم ما ایجاد می‌شود ریشه روانشناختی یا اجتماعی داشته باشد که مرتفع ساختن آن نیاز به حضور روانشناس و مشاور دارد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: همه افراد در طول زندگی خود دچار تعارضات، مشکلات یا آسیب‌هایی می‌شوند و آنچه اهمیت دارد این است که این مشکلات را به صورت مسالمت آمیز برطرف کنند بنابراین باید از تخصص افراد کاردان در این زمینه بهره‌مند شوند. این فرهنگ باید گسترش یابد که افراد برای حل تعارضات خود به درمانگر و مشاور مراجعه کنند و از یک فرد متخصص کمک بگیرند.

کد خبر 91544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد